Gå til sidens indhold
 
20.04.2017

Digitalisering: Børn skal lære at kode i skolen

Når de små østjyder bliver bare lidt større, vil det være helt naturligt, at vi lever i en verden, hvor man selv koder sit køleskab, bygger en digital assistent på arbejdet, styrer en digital produktionsmaskine eller skaber en ny digital service. For at kunne det – og dermed også få et af fremtidens job – skal børnene undervises i IT i fremtidens folkeskole.
Anbefalingen fra Brian Gottorp Jeppesen, direktør for Mjølner Informatics og medlem af Regeringens digitale Vækstpanel, var klar, da han besøgte Business Region Aarhus i forbindelse med Internet Week Denmark 2017. 

”Østjyderne stå sammen om tre emner: 1) IT skal være et grundlæggende fag på niveau med matematik og det at lære at læse, 2) de små og mellemstore virksomheder skal digitalisere sig og 3) vi skal i fællesskab blive bedre til at tiltrække dygtig arbejdskraft fra udlandet. Ellers risikerer vi at ende på perronen, når industrialisering 4.0-toget suser forbi,” sagde Brian Gottorp Jeppesen, direktør for Mjølner Informatics og medlem af Regeringens digitale Vækstpanel, hvis udtalelser i denne sammenhæng står for hans egen og ikke Vækstpanelets regning.

Sammen med flere andre oplægsholdere kom han med sit bud på de nødvendige tiltag for at skabe en stærk østjysk, digital vækst.

”Undersøgelser viser, at 65 procent af børnene i den danske folkeskole kommer til at bestride job, der endnu ikke findes. Vi skal gøre os klar til fremtidens digitaliserede verden, og vi skal forstå at udnytte de stærke IT-kompetencer vi har i vores byregion og samarbejde på tværs af både brancher og sektorer,” sagde Claus Wistoft, formand for den politiske styregruppe i Business Region Aarhus og borgmester i Syddjurs Kommune. 


Fremtidens IT-talenter skabes i folkeskolen 
For blot 50 år side lærte alle piger i skolen at sy. Senere blev det begge køn, der lærte at håndtere både nål og tråd og slå søm i. I dag lærer alle børn matematik og at læse, fordi det er to forudsætninger, der skal til for at forstå alle andre fag – både sprog og geografi. 
”Det tredje grundlæggende fag bør være IT – ikke forstået sådan, at eleverne skal lære at bruge IT; de skal have kompetencer inden for science, technology, engineering og math. De skal lære at kode tidligt. I fremtiden handler det ikke om, hvorvidt du er koder eller ej men om, at kodning indgår i så mange aspekter af hverdagen, at alle forventes at kunne det,” sagde Brian Gottorp Jeppesen. 
”Det er ikke brugere af IT, vi skal uddanne. Det handler ikke om at bruge en ipad i undervisningen. Det svarer til at købe en hammer og sige, at man er tømrer. Vores børn skal blive i stand til at skabe IT. Problemet er at vi mangler undervisere til dette i skolen,” sagde Brian Gottorp Jeppesen


IT-undervisning i folkeskolen kræver nye veje

Her understregede Brian Gottorp Jeppesen, at børnene ikke kan vente de seks år, det vil tage at få nye lærere uddannet, som kan undervise dem i at kunne skabe med IT. 
”Der udkommer masser af undersøgelser som viser, at vi er foran i digitalisering i Danmark, men også, at vi bliver overhalet lige om lidt. For mange lande har meget større ambitioner. Vi må gøre noget andet. Få virksomheder til at deltage i undervisningen. Lad elever undervise hinanden. Det vigtigste er, at I gør noget, ellers suser toget forbi os. Digitale skaber-kompetencer kræver ikke milliardinvesteringer; det handler om at kunne lære fra sig,” lød opfordringen fra Brian Gottorp Jeppsen. 
Han henviste til, at ligesom den tidligere industrielle revolution medførte, at en række jobs forsvandt og nye opstod, så vil den fjerde industrielle revolution, som er drevet af digitaliseringen, også medføre afgørende nye jobs og at mange kendte jobs forsvinder. For eksempel er det op mod 55 procent af de nuværende skolebørn, der skal ud i jobs, som endnu ikke eksisterer. 
Og her peger Brian Gottorp Jeppesen på, at som noget helt unikt, kan netop Østjylland blive stærkest på at digitalisere små og mellemstore virksomheder, der udgår rygraden i erhvervslivet og beskæftiger mere end 50 procent i den private sektor. Samtidig bør de 12 kommuner i Business Region Aarhus gå sammen med andre business regions om at tiltrække og ikke mindst fastholde dygtige internationale medarbejdere og deres familier. 


Link til denne side

Nyheder

  • 22.01.2018

    Det kreative arbejdsmarked boomer i Østjylland

    Det kreative arbejdsmarked i Østjylland vækster, og 50.000 mennesker arbejder nu inden for dette. Antallet af kreative medarbejdere er dermed på højde med antallet af industrimedarbejdere i byregionen. Årsagen er, at virksomheder både inden for og uden for de kreative erhverv i stigende grad ansætter medarbejdere med kreative kompetencer. Siden 2010 har der været en fremgang på 10% svarende til 3.254 flere beskæftigede med kreative kompetencer.
  • 17.01.2018

    Ros til regeringen: Adskillige statslige arbejdspladser til Østjylland

    Business Region Aarhus roser Regeringen for at flytte adskillige statslige arbejdspladser og et uddannelsessted til Business Region Aarhus.
  • 27.12.2017

    Østjylland fejrer nytår med jobbrag

    De 12 østjyske kommuner cementerer positionen som Danmarks stærkeste vækstlokomotiv uden for hovedstadsområdet, ifølge nye tal fra Business Region Aarhus. Alene i det seneste år er der skabt 7.000 nye fuldtidsstillinger i den private sektor. Det svarer til en vækst på tre pct., hvilket er over landsgennemsnittet på 2,3 pct. Med ca. 450.000 lønmodtagerjob er antallet af job større, end før finanskrisen satte ind i 2008. Det er det hidtil højeste niveau i landsdelen, og samtidig er Østjylland den første vækstregion uden for hovedstadsområdet, der er kommet igennem finanskrisen. Det er eksportvirksomhederne, der driver væksten.
  • 22.12.2017

    Stor ros til Regeringen og DF: Finanslov vedtaget - E45 tættere på udvidelse

    Folketinget har i dag vedtaget Finansloven, og derfor er VVM-undersøgelserne for Østjyske Motorvej E45 også vedtaget. Dermed er udvidelsen af E45 kommet endnu et skridt nærmere. Business Region Aarhus roser Regeringen og DF for at have sikret midlerne til VVM-undersøgelserne under finanslovsforliget.
  • 08.12.2017

    Udvidelsen af Østjyske Motorvej E45 kommer meget tættere på

    Finanslovsforliget mellem Regeringen og Dansk Folkeparti medfører, at der igangsættes VVM-undersøgelser af en udbygning af Østjyske Motorvej E45 fra fire til seks spor på strækningerne Skanderborg S – Vejle (Hornstrup), vest om Aarhus og Aarhus N – Randers N. Der afsættes 78 mio. kr. til undersøgelserne.
  • 30.10.2017

    1.325 elever deltager i innovationssamarbejder med 50 østjyske virksomheder

    Business Region Aarhus fokuserer i Hop-In ugen (Hands On Production – Innovation New Ideas) i uge 44 på at give folkeskoleelever fra 6. og 7. klassetrin mulighed at arbejde sammen med lokale virksomheder om en praktisk opgave med relevans for elevernes hverdag, ligesom de møder rollemodeller fra erhvervsskolerne. Lærerne efteruddannes undervejs, og også forældrene inddrages i forløbet, der afsluttes med en konkurrence. Konceptet, der skal medvirke til at flere unge vælger en erhvervsuddannelse, er udviklet af Hedensted Kommune og bredes i 2017 ud i Skanderborg, Odder og Syddjurs Kommuner. I alt deltager 1.325 elever og 50 virksomheder. Finansminister Kristian Jensen (V) løftede sløret for årets opgave til eleverne i i Hedensted Kommune i dag sammen med borgmester Kirsten Terkilsen.
  • 23.10.2017

    Deltag i temamøde om digitalisering

    Hvad gør digitaliseringen ved virksomheder og samfund? Det er fokus til temamødet onsdag d. 8. november 2017, hvor Business Region Aarhus har fornøjelsen af at præsentere digitaliseringsekspert Alexander Goldman.
 
 

Opdateret: 20.4.2017

Afdeling: Business Region Aarhus

Send kommentar:   Webmaster

 
 
 

Tip en ven

Her kan du tippe en ven om siden





CAPTCHA
Change the CAPTCHA codeSpeak the CAPTCHA code